Een bedrijf verkopen, is een grote beslissing met verregaande juridische gevolgen. Het is van essentieel belang dat de aanwezige risico’s worden vermeden en je een correcte prijs krijgt.

 

Om deze reden is het aangewezen een gespecialiseerde advocaat in de arm te nemen, die je kan helpen met kundig advies, je kan bijstaan tijdens de onderhandelingen en het opstellen van de verkoopovereenkomst. Het team ondernemingsrecht van Bannister heeft jarenlange ervaring met het begeleiden van ondernemers bij de verkoop van hun bedrijf. Met onze gespecialiseerde hulp ben je verzekerd van een zorgeloos parcours.

Wens je een verkennend gesprek met één van onze experts? Laat het ons gerust weten via info@bannister.be of via het telefoonnummer 03/369.28.00. 

 

Wil je meer informatie over het verkopen van een zaak? Dat is alvast een goede reflex. Wij zetten enkele belangrijke zaken voor je op een rijtje.

 

 

Er zijn vele manieren om een bedrijf te verkopen

De meeste ondernemers denken aan de verkoop van hun aandelen. Dat is inderdaad een courante manier om een zaak te verkopen.

 

Maar wist je dat het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen nog een hele reeks andere mogelijkheden voorziet?

Zo is er ook nog de:

 

Een gespecialiseerde advocaat kan je alvast adviseren over welk type overnamecontract het beste bij jouw situatie past.

 

Hoe verloopt de procedure?

Elke verkoop van een bedrijf is weer anders. Er zijn echter wel vier algemene stappen, die doorlopen moeten worden bij zo goed als elke elke verkoop. We nemen ze even door.

 

1. Voorbereiding

  • In deze eerste fase vindt een grondige analyse van het bedrijf plaats. De verkoopdocumentatie (zie verder) wordt voorbereid. Als je individuele onderhandelingen met potentiële kopers voert, zullen zij in deze fase hun ‘due diligence’ willen doen.

2. Introductie in de markt

 

  • Na de voorbereiding wordt de verkoop gepresenteerd aan enkele mogelijke kopers of aan de volledige markt. Potentiële kopers worden benaderd en geïnformeerd, gevolgd door de coördinatie en de selectie van biedende partijen.

3. Onderhandelingsfase

 

  • In deze laatste fase wordt de verkoop door onderhandelingen met potentiële kopers afgerond. De onderhandelingen bij het verkopen van een bedrijf zijn vaak complex en bikkelhard. Het kan aangewezen zijn om de bijstand van een gespecialiseerde advocaat in te schakelen om het best mogelijke resultaat te behalen.

 

4. Post-verkoop

 

  • De ervaring leert dat ook na het sluiten van een deal om je bedrijf te verkopen problemen kunnen optreden. Zo staan er in de verkoopovereenkomst vaak clausules als niet-afwervingsbedingen of niet-concurrentiebedingen, die na het sluiten van de overeenkomst kunnen worden geschonden.

 

Advocaat bedrijf verkopen

 

Hoe vind ik een koper?

 

Selectief kopersbestand

 

Je begint discrete onderhandelingen met een beperkt aantal geïnteresseerde partijen. Deze methode biedt het voordeel van exclusiviteit, een hoge mate van privacy en het behoud van controle over het proces, met de mogelijkheid tot een gestructureerde afronding binnen een realistische termijn. 

 

Het risico bestaat echter dat de onderhandelingen kunnen vastlopen en de beperkte concurrentie kan de onderhandelingsruimte inperken. 

 

Om deze methode toe te passen, heb je natuurlijk bij aanvang één of enkele geïnteresseerde kopers nodig.

Doelgerichte benadering

 

Je voert discreet met een aantal geïnteresseerden meerdere onderhandelingen. 

Deze methode waarborgt ook vertrouwelijkheid, maar brengt het risico met zich mee dat de onderhandelingen vroegtijdig worden beëindigd en dat de waardevermeerdering beperkt blijft.

Biedprocedure bedrijfsverkoop

 

Je kunt ook kiezen voor een gestructureerde veiling. Als er veel interesse is, kan de concurrentie tussen de kopers de waarde van de verkoop verhogen.

Een mogelijk nadeel is dat de markt breed geïnformeerd wordt over de verkoop, wat de vertrouwelijkheid kan ondermijnen.

Openbare veiling

 

Je kunt ook open kaart spelen en de gehele markt op de hoogte brengen van de verkoop, wat kan leiden tot verregaande competitie met optimalisatie van de bedrijfswaarde tot gevolg. Hiervoor moet er natuurlijk wel interesse van verschillende kopers zijn.

 

Welke documenten heb ik nodig om een bedrijf te verkopen?

Anoniem bedrijfsprofiel

 

In de voorbereidingsfase worden essentiële bedrijfsgegevens verzameld, wordt er een SWOT-analyse uitgevoerd en marktonderzoek gedaan. Vervolgens wordt een anoniem bedrijfsprofiel opgesteld om interesse te wekken, dat – na ondertekening van een NDA – naar geselecteerde partijen wordt gestuurd.

Informatiememorandum

 

Bij verdere interesse van een koper wordt een informatiememorandum samengesteld. Dit document bevat een uitgebreide presentatie van het bedrijf en dient als basis voor de biedingen. Daarnaast worden er managementpresentaties georganiseerd voor de biedende partijen.

Vendor due diligence rapport

 

Voor een ‘vendor due diligence’ wordt een dataroom ingericht met gedetailleerde financiële, sociale en juridische informatie. Dit rapport, vaak geïnitieerd door de koper, omvat gedetailleerde financiële gegevens, prognoses en sectoranalyses.

Intentieverklaring (LOI)

 

Voor de afronding van de verkoop wordt een intentieverklaring opgesteld, die de principes van de overeenkomst tussen koper en verkoper juridisch vastlegt. Het is van groot belang om een expert ter zake te consulteren om elk risico te vermijden.

Overnameovereenkomst

 

De afronding of ‘closing’ bestaat uit het ondertekenen van de overnameovereenkomst waarin de verkoopvoorwaarden, de prijs, de overdrachtsdatum, de garanties en de eventuele concurrentiebedingen zijn opgenomen.

Consulteer een expert om je bedrijf te verkopen

 

Je wilt je bedrijf verkopen, maar kijkt er tegenop om dit hele proces alleen te doorlopen? Er komt veel bij kijken: handelsrecht, handelshuur, ondernemingsrecht, etc. Laat je bijstaan door een gespecialiseerde advocaat van Bannister. We zijn je rechterhand tijdens deze procedure en helpen je een sterke overeenkomst op te stellen voor de verkoop van je bedrijf.

 

Neem gerust contact op met één van onze advocaten uit ons team ondernemingsrecht via info@bannister.be of via het telefoonnummer 03/369.28.00.

 

We helpen je graag verder.