Contacteer ons

Ondernemingsrecht

Hulp nodig met Ondernemingsrecht? Vul hier rechts het formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Contacteer ons
Privacyverklaring(Vereist)

Consultatie op kantoor?

Contacteer ons
Waar kunnen we mee helpen?
  • Opstellen of herzien van commerciële contracten
  • Aanneming van werk: consultancyovereenkomst en freelanceovereenkomst
  • Dienstverleningsovereenkomsten
  • Samenwerkingsovereenkomsten voor zelfstandigen
  • Verkoopovereenkomsten en algemene voorwaarden
  • Niet-concurrentiebedingen en relatiebedingen
  • Factuurinvordering en betwisting van facturen
  • Conflict tussen aandeelhouders of vennoten
  • Advies en verdediging voor zelfstandige ondernemers
  • Handelshuur (en beëindiging of hernieuwing ervan)
  • Opzeg overeenkomsten

Ondernemingsrecht

Ondernemers krijgen vroeg of laat te maken met juridische vragen of discussies. Denk aan een klant die facturen niet betaalt, een discussie over de opzeg of beëindiging van een samenwerking, onduidelijkheden in een aannemings- of freelanceovereenkomst, of vragen rond een niet-concurrentiebeding.

 

Als advocaat ondernemingsrecht begeleiden we ondernemers bij het opstellen, herzien of beëindigen van commerciële contracten. We bieden ondersteuning bij conflicten tussen vennoten of aandeelhouders, bij de invordering van openstaande facturen en bij de interpretatie of toepassing van contractuele bepalingen.

 

Onze focus ligt op duidelijke overeenkomsten, correcte procedures en concrete oplossingen bij geschillen. Geen standaardadvies, maar juridisch maatwerk afgestemd op de realiteit van zelfstandigen en ondernemingen.

Kom in contact
Begeleiding bij Ondernemingsrecht

Onze proactieve aanpak zorgt ervoor dat uw bedrijf altijd juridisch solide is en klaar om te groeien.

 

Net zoals bij aandeelhoudersgeschillen binnen een vennootschap, kunnen er ook binnen andere ondernemingen conflicten ontstaan. Denk aan partners die niet meer op één lijn zitten of aan leveranciers en afnemers die hun afspraken niet nakomen. Het is essentieel om goede contracten op te stellen en duidelijke afspraken te maken om dergelijke conflicten te vermijden. Onze advocaten staan u bij met raad en daad en bieden op maat gemaakte oplossingen die aansluiten bij de specifieke behoeften van uw bedrijf.

Hoe gaan wij te werk?

01
Eerste contact
Je neemt contact met ons op met een vraag of probleem. Tijdens dit eerste gesprek luisteren we naar jouw verhaal, situeren we het juridisch kader, en geven we aan welke documenten of bijkomende informatie we nog nodig hebben.
02
Grondig overleg
We plannen een overleg, bij ons op kantoor of via Teams. In dat gesprek nemen we, na een eerste studie van de eerste beschikbare documenten, de tijd om de situatie volledig te begrijpen, de juiste vragen te stellen en de feiten helder te krijgen. Een goede analyse begint met een goed begrip van de feiten.
03
Analyse en eerste actie
Op basis van die informatie maken we een juridische inschatting van je positie. Dat kan leiden tot het opstellen van een ingebrekestelling, een voorstel tot regeling of de redactie van een dagvaarding teneinde de rechtbank te vatten.
04
Vervolgstappen
Na die eerste actie – zoals een ingebrekestelling – evalueren we samen de eventuele reactie of het gebrek daaraan. Soms volstaat een bijkomende schrijven. In andere gevallen is toch een (gerechtelijke) procedure aangewezen. Alles gebeurt in overleg, met oog voor jouw doelen en belangen.

Veelgestelde vragen

Wat moet ik doen als ik een contract wil beëindigen voordat de looptijd is verstreken?

Als je een contract vroegtijdig wilt beëindigen, moet je eerst controleren of er een opzegbepaling in het contract staat. Veel contracten bevatten een clausule die de voorwaarden en procedures voor opzegging beschrijft, zoals een opzegtermijn of een boete voor vervroegde beëindiging. Als er geen specifieke regeling is, kan het contract veelal alleen voortijdig beëindigd worden als er sprake is van een ernstige wanprestatie van de andere partij, zoals bijvoorbeeld herhaaldelijk niet betalen, ondanks herhaalde ingebrekestelling.

Hoe beëindig ik een contract bij wanprestatie?

Bij wanprestatie (wanbetaling, niet-nakoming van afgesproken voorwaarden, etc.) kan het contract meestal worden ontbonden in het nadeel van de partij die tekortkomt. In een eerste ingebrekestelling geef je de andere partij de kans om alsnog te voldoen aan de verplichtingen binnen een redelijke termijn. Als de partij na deze termijn niet heeft gehandeld, kan je het contract ontbinden (gerechtelijk of buitengerechtelijk). Zorg ervoor dat je de juiste juridische stappen volgt en, indien nodig, advies inwint om het risico van juridische complicaties na beëindiging te minimaliseren.

Hoe kan ik de betalingstermijnen in mijn contract afdwingen?

Om betalingstermijnen effectief af te dwingen, moet je duidelijke en specifieke betalingsvoorwaarden opnemen in je contract. Zorg ervoor dat het contract vermeldt wanneer de betaling moet plaatsvinden, wat de gevolgen zijn bij te late betaling (zoals intresten of boetes), en hoe de betaling moet gebeuren. Als een klant of leverancier niet betaalt op de afgesproken datum, begin je met een ingebrekestelling waarin je hen een laatste kans geeft om te betalen. Indien de betaling daarna nog steeds uitblijft, kun je de partij dagvaarden om de betaling via de rechtbank af te dwingen.

Mijn niet-concurrentiebeding zegt dat ik 6 maanden lang geen gelijkaardige activiteiten mag uitvoeren. Mag ik in een andere regio wel actief blijven?

Dat hangt af van de exacte formulering van het beding. Een niet-concurrentiebeding moet beperkt zijn in tijd, in activiteiten én in geografisch gebied om geldig en afdwingbaar te zijn. Als de overeenkomst enkel spreekt over een verbod binnen een bepaalde regio, dan mag je buiten die regio wél actief zijn, tenzij anders bepaald. We bekijken samen of het beding rechtsgeldig is, en in hoeverre je je activiteiten kan verderzetten zonder risico op sancties

Geen antwoord op de vraag? Bekijk meer FAQs
Contacteer onze specialisten
Liever consultatie op kantoor?
Afspraak inplannen