Door de Europese wetgeving hebben consumenten in België een verregaande bescherming op het gebied van consumentenbescherming. Dit betekent ook dat ondernemingen aan een lange reeks regels en formaliteiten moeten voldoen. 

Een advocaat consumentenrecht kan ervoor zorgen dat je onderneming helemaal in orde is volgens deze verregaande wetgeving.

Wens je advies of bijstand van een advocaat consumentenrecht? Contacteer dan gerust één van onze gespecialiseerde advocaten via info@bannister.be of via het telefoonnummer 03/369.28.00.

Wil je graag meer informatie over de toepassing van het consumentenrecht in België? Lees dan gerust verder. Wij zetten enkele belangrijke zaken voor je op een rijtje.

Wanneer is het consumentenrecht van toepassing?

Het consumentenrecht is altijd van toepassing in een B2C handelsrelatie. Met andere woorden, telkens wanneer een onderneming een overeenkomst met een consument sluit, gelden de regels van het consumentenrecht.

De definitie van een consument

Een consument is iedere natuurlijke persoon, die bij onder deze richtlijn vallende overeenkomsten handelt voor doeleinden die buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit vallen.

Een kort voorbeeld:

Wanneer je een printer koopt voor je zoon of dochter die studeert, handel je als consument.

Wanneer je een printer koopt voor het secretariaat van je bouwonderneming, handel je als een onderneming.

De doorslaggevende factor is dus het doel van de handeling. Als het doel louter privégebruik is, ben je – juridisch gezien – een consument en dus verregaand beschermd volgens de wet.

 

Advocaat consumentenrecht antwerpen

 

Enkele vaak voorkomende problemen

Het consumentenrecht is erg gedetailleerd en heeft impact op zo goed als elk aspect van een onderneming, die goederen of diensten aan consumenten verkoopt. 

Ondernemingen die niet volledig in orde zijn, komen regelmatig in de problemen. Er ontstaan ook vaak discussies over de concrete toepassing van de wetgeving.

Onze gespecialiseerde advocaten consumentenrecht treden regelmatig op in zaken rond:

Het opstellen van juridische documenten door een advocaat consumentenrecht

Ook in juridische documenten zoals bijvoorbeeld algemene voorwaarden en verkoopcontracten moeten de regels van het consumentenrecht worden gerespecteerd. De ervaring leert dat vele ondernemingen niet conform deze regelgeving zijn en zichzelf zo aan moeilijkheden en sancties blootstellen.

Een advocaat consumentenrecht kan ervoor zorgen dat alle juridische documenten van jouw onderneming volledig in orde zijn. 

Enkele voorbeelden van documenten en contracten waarmee een consumentenrecht advocaat je kan helpen:

  • Bijzondere contracten met consumenten (koop, huur, dienstverlening, leasing, …)
  • Algemene voorwaarden voor een koop of een dienstverlening;
  • Garantievoorwaarden;
  • Privacybeleid;
  • En nog veel meer.

Wil je op beide oren slapen en er zeker van zijn dat al je juridisch papierwerk in orde is? Contacteer dan gerust één van onze gespecialiseerde advocaten consumentenrecht via info@bannister.be of via het telefoonnummer 03/369.28.00.

Het oplossen van consumentengeschillen

Soms ontstaat er een discussie tussen een consument en een onderneming omtrent het consumentenrecht. Naast een klassieke procedure voor de rechtbank zijn er nog tal van andere mogelijkheden in het leven geroepen om deze problemen op te lossen.

Minnelijke oplossingen

Het advies van de Vlaamse overheid aan consumenten is om in eerste instantie een gesprek met de onderneming aan te gaan. Als onderneming is het dus een goed idee om een sterke klantendienst in het leven te roepen en problemen in een vroeg stadium te ontmijnen.

Bemiddeling

Als er geen minnelijke oplossing wordt gevonden, kan er een bemiddelaar ingeschakeld worden. Bemiddeling houdt in dat een derde persoon (de bemiddelaar) een gesprek organiseert tussen de consument en de onderneming en zo een oplossing faciliteert.

De consumentenombudsdienst

De consumentenombudsdienst is een instantie waar consumenten terecht kunnen met hun problemen. Binnen de termijn van 90 dagen zal deze dienst contact opnemen met de betrokken onderneming en naar een oplossing zoeken.

De rechtbank

Als alle voorgaande methoden geen oplossing bieden, kan een juridische procedure worden opgestart voor de Ondernemingsrechtbank. Een advocaat consumentenrecht kan je met advies bijstaan voor wat betreft alle voorgaande stappen en kan je voor de rechtbank verdedigen wanneer dat nodig is.

 

Advocaat geschil met consument

 

Een bijzonder geval: de class action

In sommige gevallen kunnen consumenten zich groeperen en tegen één onderneming een rechtszaak aanspannen. Deze ‘class action lawsuits’ zijn vanuit de Verenigde Staten naar België overgewaaid. 

Dit soort gerechtelijke procedures kan alleen voor de Brusselse rechtbanken worden gevoerd. Vaak gaat het om complexe dossiers en worden er grote bedragen gevorderd. Alleen gespecialiseerde advocaten consumentenrecht kunnen deze procedures tot een goed einde brengen.

Contacteer vandaag nog een consumentenrecht advocaat van Bannister Advocaten

Is je onderneming niet volledig conform het consumentenrecht? Of ben je verzeild geraakt in een discussie of een juridische procedure met één of meerdere consumenten? Contacteer dan gerust een gespecialiseerde consumentenrecht advocaat van Bannister Advocaten via info@bannister.be of via telefoonnummer 03/369.28.00.

Wij helpen je graag verder.